< Training! ~ Welk lichaamstype heb jij en hoe train je het best? |
Angel |
Geplaatst: Di Jul 8 21:09:27 GMT 2008 |
|
|
Site Admin
|
Waarschijnlijk is het je al opgevallen dat niet iedereen hetzelfde postuur heeft. Je collega heeft misschien van nature een laag vetpercentage en redelijk wat spiermassa, terwijl jij gemakkelijk vetmassa wint maar het moeilijk hebt om deze overtollige kilos weer kwijt te spelen. En dan is er ook nog je buurman: hij kan eten wat hij wil, hij blijft zeer mager en frle.
Deze verschillen zijn heel normaal. Het heeft weinig tot niets te maken met voeding of beweging, maar we zijn nu nmaal onderverdeeld in 3 categorien. Om te weten tot welke categorie je behoort, moet je even terugdenken aan de tijd dat je een kind was. Want toen had de tand des tijds nog niet toegeslagen en je lichaam misschien totaal getransformeerd.
1. De ectomorf
De ectomorf is meestal zeer mager en frle, met dunne armen en benen en een zeer kleine borstkas. Dit type heeft het zeer moeilijk om spiermassa op te bouwen, maar komt ook amper vetmassa aan.
Indien je tot deze categorie behoort en je wil gewicht/spiermassa bijkomen, moet je eerst en vooralmeer calorien eten. En daarmee bedoel ik niet grotere porties tijdens de maaltijden, maar wel door meer kleinere maaltijden te eten: 6 per dag. Natuurlijk eet je niet de hele dag door frieten en hamburgers, maar kies je voor gezonde voeding: groenten en fruit, noten en zaden, mager vlees, magere zuivel, volkorenproducten, vis, enz
Op gebied van sporten en trainen moet je oppassen, want je lichaam verbrandt sneller calorien dan een brandende hooischuur. Als je doel is om meer spiermassa op te bouwen (je wil toch geen vetlaagje he moet je al je energie spenderen aan krachttraining, met een lager aantal herhalingen en zwaardere gewichten. Waarschijnlijk heb je meer rust nodig tussen 2 trainingen.
Wil dit zeggen dat je geen cardio hoeft te doen? Wel, als je doel spiermassa opbouwen is, niet. Want alle energie die je aan cardio spendeert, heeft je lichaam nodig om spiermassa op te bouwen.
2. De mesomorf
Dit type is van nature gespierder en heeft minder vetmassa. Ze kunnen gemakkelijk gewicht aankomen of afvallen, zonder veel moeite te doen. Deze mensen zijn van nature bedeeld met een normale lichaamsbouw.
Indien je tot het mesomorfe type behoort, heb je geluk. Je hebt immers veel vrijheid qua voedselkeuze, maar je moet wel op je hoede zijn: ongemerkt kunnen er al vlug enkele kilos vetmassa aankomen.
Mesomorfe types moeten een evenwichtig, gezond eetpatroon volgen. Maar daarnaast kunnen ze best regelmatig bewegen: 2 tot 3 maal per week gewichttraining en 2 tot 3 maal cardio. Deze types zijn bedeeld met een normaal lichaam, maar moeten opletten dat het niet veel kilos in de vorm van vetmassa aankomt.
Denk niet dat, indien je mesomorf bent, je alles naar binnen kan schrokken en niet hoeft te bewegen: de tijd slaat genadeloos toe. Maak van beweging en training dan ook een gewoonte.
3. De endomorf
Dit type is ronder en heeft over het algemeen meer vetmassa. Endomorfe mensen hebben het moeilijker om gewicht te verliezen, maar kunnen wel vlug spiermassa opbouwen. Een gezond eetpatroon en beweging is dan ook de sleutel tot succes (zoals zo vaak)
Het eerste wat endomorfe types moeten doen, is 6 maal per dag kleinere maaltijden eten. Op die manier verhoog je je metabolisme.
Daarnaast let je beter op met koolhydraten: eet niet teveel koolhydraatrijke snacks tussen de maaltijden. Wanneer je teveel koolhydraten eet, raakt je lichaam gewend om koolhydraten te verbranden als energie. En je wil natuurlijk liever het vet verbrand zien. Daarom eet je best het grootste deel van je koolhydraten in de morgen en bouw je deze langzaam af naar de avond toe. Op die manier heeft je lichaam de hele dag tijd om de koolhydraten te verbranden, terwijl het eiwitten gebruikt om je spiermassa op te bouwen.
Veel water drinken is ook een belangrijk onderdeel bij endomorfe types: het transporteert de afvalstoffen die ontstaan door de vetverbranding, uit je lichaam. Je eetpatroon moet veel fruit en hele granen (volkorenproducten) bevatten.
Beweging is voor deze types natuurlijk een belangrijk onderdeel. Dit type start met lichte arobe beweging (wandelen, fietsen, zwemmen). Voer het geleidelijk op, tot je het minstens 30 minuten aan een stuk kan volhouden, zo 5 maal per week. Ja, dit is redelijk veel, maar wie mooi wil zijn
Als je gewend bent aan je arobe training, voeg je zon 2 tot 3 maal per week een gewichttraining toe. Veel mensen onderschatten het belang van spierversterkende oefeningen: ze willen vet verbranden door uren en uren te lopen of te fietsen.
Als je weet dat iedere kilo extra spiermassa dagelijks zon 100 calorien extra verbrandt, dan zijn spierversterkende oefeningen toch wel de eenvoudigste manier om je metabolisme aanzienlijk te verhogen. Spieren verbranden energie, denk hieraan als je overtollige vetmassa wil kwijtspelen.
Zoals je ziet, werkt n bepaalde training niet voor alle types mensen. Nu je weet tot welk type je behoort, kan je aan de slag. Ik ben er zeker van dat je sneller resultaat merkt als je de verschillende principes voor de verschillende lichaamstypes volgt. |
Laatst aangepast door Angel op Vr Okt 17 8:19:48 GMT 2008; in totaal 1 keer bewerkt _________________
BodyBuilding@BBforum.be |
|
Terug naar boven |
|
Angel |
Geplaatst: Wo Jul 23 16:18:33 GMT 2008 |
|
|
Site Admin
|
|
Terug naar boven |
|
VeejDeejBeej |
Geplaatst: Do Jul 24 12:22:28 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
toen dak jonger was, altij ectomorf geweest..
nu mesoform..
kon vroeger keiveel ete, ook mc donalds enzo ma echt massa's..ik at as 12jarige meer as ne kerel van in de 30 en niks bijkome..en ja, das nu wel veranderd ask nu veel eet,komt da rap bij,zeker vette en ijle..
ma as'k ff van voeding verander en beetje meer jog in de week dan is da er wel rapper vanaf.. |
_________________ Kzen hiejet, kzen briejed, snel & geriejed!! =>In Progress: Fitness Kot!
|
|
Terug naar boven |
|
iceke |
Geplaatst: Do Jul 24 12:32:35 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
Ik ben zeer zeker een ectomorf ;-) |
_________________ Mijn foto's! |
|
Terug naar boven |
|
Figure-Belle |
Geplaatst: Wo Jul 30 20:34:55 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
ik twijfel mesomorf of endomorf
ma toch als ik het zo lees en aan men familie denk
endomorf verzekerd |
_________________ Mijn Routine, Isabel Bauwens! |
|
Terug naar boven |
|
BelgiumBeast |
Geplaatst: Do Jul 31 6:24:44 GMT 2008 |
|
|
Gast
|
I' m F#cking een endomorf.
Ik moet zeer weinig koolhydraten eten, zo maar ong een 200gr max per dag , dit in combi met 4 x kt en cardio (35min) de week en ik moet zelfs dan nog goed opletten want mijn onderste buikspieren krijg ik maar niet te zien.
In het weekend doe ik dan een laadfase ( junkdag ) om mijn verbrandig een boost te geven en mijn eventuele tekorten aan te vullen |
|
|
Terug naar boven |
|
Angel |
Geplaatst: Za Sep 20 16:45:58 GMT 2008 |
|
|
Site Admin
|
|
Terug naar boven |
|
fitandhealthy |
Geplaatst: Za Sep 27 7:36:22 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
ik ben spijtig genoeg endomorph
en eigenlijk ben ik nog niet veel mesomorphjes tegen gekomen.
vooral ectomorph en endomorph krijg ik over de vloer.
een fout die veel ectomorphen maken is overtraining... ze trainen te lang en breken de spieren terug af.
ectomorphen zouden hun trainingsduur kort en krachtig moeten houden en elke spiergroep 2x week trainen
endomorphen... iets meer cardio na de krachttraining en aan lage intensiteit. iets minder koolhydraten en vetten
ik moet nog maar naar een bord spaghetti kijken en ik kom al bij (ok ok, beetje overdreven but you get the picture) |
Laatst aangepast door fitandhealthy op Za Sep 27 8:55:24 GMT 2008; in totaal 1 keer bewerkt _________________
|
|
Terug naar boven |
|
VeejDeejBeej |
Geplaatst: Zo Sep 28 19:49:08 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
ligt het nu aan mij of is de mesomorph kleinder as de andere of is dit gewoon toeval? |
_________________ Kzen hiejet, kzen briejed, snel & geriejed!! =>In Progress: Fitness Kot!
|
|
Terug naar boven |
|
Angel |
Geplaatst: Ma Sep 29 21:01:41 GMT 2008 |
|
|
Site Admin
|
Is gewoon om een wat beeld te geven..ik ben mesomorf en ben allesbehalve klein, ben 1m 75, nu ja naast Andreas Frey lijk ik weer klein hahaha |
|
VeejDeejBeej |
Geplaatst: Di Sep 30 8:42:21 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
ja ma meestal ask zo manne zie die van hun eigen al bekke breejer zijn, da zen meestal kleinder assekik
maarja, 1m 98..mss daarmee |
|
|
Terug naar boven |
|
GaBBaH |
Geplaatst: Zo Nov 30 21:45:47 GMT 2008 |
|
|
In Progress
|
mesomorf omdat ik snel en kan afvallen en aankomen ik merk ook dat ik vergeleken een vriend van me waarmee ik elke keer train sneller groeit en sterker word en hij is endomorph
groetjes Gabbah |
_________________ probeer het beste er uit te halen |
|
Terug naar boven |
|
|